• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

UC, creditsafe och Dun and bradstreet

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
199
Poäng
356
Många lån/ krediter och jag har sökt skuldsanering ( som kommer hamna i löneutmätning). Då UC, Credidsafe och Dun and bradstreet har gjort många upplysningar senaste året ser det inte så ljust ut förstås. Men jag har några frågor som jag önskar svar på om någon vill hjälpa. Jag antar att KFM vid tex en löneutmätning/inledande skuldsanering går in och tittar UC vad man har för förfrågningar och skulder? Ser de då att de flesta kreditsökningarna blivit nekade och alltså inte blivit till nya skulder hos mig? Har ju också läst att creditsafe inte syns, men är det sant, är det helt blankt för KFM att se dessa kreitupplysningar? Vad gäller med Dun and bradstreet med samma fråga? Anledningen till frågan är att jag innan min ansökan om skuldsanering sökte flertalet krediter, blev beviljad 3 st små, resten avslag. De 3 jag blev beviljad är på bara totalt 8 000 kr och jag räknar med att betala dem innan de hamnar hos inkasso vid lön denna månad. Kommer de synas hos KFM om de går in och tittar tex UC eller liknande om de är betalda? Försvinner de helt, eller finns själva förfrågningarna ändå kvar? Ser ju liiiite bättre ut om de ser att man inte har helt nya förfrågningar och inte nya skulder pga ansökningarna avslagits i de flesta fall ( utom just de 3 jag nämnde som jag ska betala).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
918
Poäng
817
Många lån/ krediter och jag har sökt skuldsanering ( som kommer hamna i löneutmätning). Då UC, Credidsafe och Dun and bradstreet har gjort många upplysningar senaste året ser det inte så ljust ut förstås. Men jag har några frågor som jag önskar svar på om någon vill hjälpa. Jag antar att KFM vid tex en löneutmätning/inledande skuldsanering går in och tittar UC vad man har för förfrågningar och skulder? Ser de då att de flesta kreditsökningarna blivit nekade och alltså inte blivit till nya skulder hos mig? Har ju också läst att creditsafe inte syns, men är det sant, är det helt blankt för KFM att se dessa kreitupplysningar? Vad gäller med Dun and bradstreet med samma fråga? Anledningen till frågan är att jag innan min ansökan om skuldsanering sökte flertalet krediter, blev beviljad 3 st små, resten avslag. De 3 jag blev beviljad är på bara totalt 8 000 kr och jag räknar med att betala dem innan de hamnar hos inkasso vid lön denna månad. Kommer de synas hos KFM om de går in och tittar tex UC eller liknande om de är betalda? Försvinner de helt, eller finns själva förfrågningarna ändå kvar? Ser ju liiiite bättre ut om de ser att man inte har helt nya förfrågningar och inte nya skulder pga ansökningarna avslagits i de flesta fall ( utom just de 3 jag nämnde som jag ska betala).
Dem kommer inte ta upplysning på dig.
Dem kommer att få reda på när lånen är tagna bara.
Men gör du 50 ansökningar idag och inget blir beviljat så är det inget dem ser
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
199
Poäng
356
Tack snälla för svar. Men hur ser de då vilka lån som är tagna utan att ta UC? Förstår jag korrekt om att även de små lånen inte syns om de är återbetala?
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 375
Mottagna reaktioner
401
Poäng
557
Blir du beviljad skuldsanering så är det den du är skyldig pengar som skickar in uppgifter om lånen.
Kfm gör ingen kreditupplysning på dig.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
918
Poäng
817
Tack snälla för svar. Men hur ser de då vilka lån som är tagna utan att ta UC? Förstår jag korrekt om att även de små lånen inte syns om de är återbetala?
Inget sånt syns Nej.
Du skriver in alla lån du har när du söker skuldsanering (så gott du kan)
Sen ifall du får inledande så läggs ditt namn upp i Poit. Där kollar alla bolagen och skickar då in till kronofogden hur mkt du är skyldig dem och när skulden uppkom bland annat
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
199
Poäng
356
Tack för svar. Med allt inräknat så finns det under 1 år ca 10 upplysningar på vardera ( creditsafe, B&B, Uc), men bara 4 som är beviljade, varav 3 jag kommer betala av och den 4e är en höjning av en tidigare kredit som jag höjde i april. Om jag förstår rätt, så är det då bara höjningen som de ser? Vet att jag tjatar, men är så jäkla orolig och vill ha allt under kontroll. Första gången jag är i denna situation.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 760
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
867
Tack för svar. Med allt inräknat så finns det under 1 år ca 10 upplysningar på vardera ( creditsafe, B&B, Uc), men bara 4 som är beviljade, varav 3 jag kommer betala av och den 4e är en höjning av en tidigare kredit som jag höjde i april. Om jag förstår rätt, så är det då bara höjningen som de ser? Vet att jag tjatar, men är så jäkla orolig och vill ha allt under kontroll. Första gången jag är i denna situation.
Alltså vad dina kreditupplysningar visar ser ju inte KFM då de inte tar upplysning. Men krediten som du höjt lär ju bolaget anmäla som nytt i april då du ansökt om höjning om du inte hinner betala bort.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
199
Poäng
356
Alltså vad dina kreditupplysningar visar ser ju inte KFM då de inte tar upplysning. Men krediten som du höjt lär ju bolaget anmäla som nytt i april då du ansökt om höjning om du inte hinner betala bort.
Tusen tack. Vill bara försöka ha så bra koll jag kan på allt, så därför jag frågar så mycket. Jag var rädd för att de skulle se allt, då jag sökte krediter bara dagar innan jag skickade in till skuldsanering. Även om jag kommer få avslag ser det ju bättre ut att inte tagit något nytt sen april ( höjning) än att ha sökt flera nya krediter i augusti men fått avslag, sökt har jag ju gjort och fått många UC mm. Men då är jag glad att de inte ser det. Tack
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
918
Poäng
817
Tusen tack. Vill bara försöka ha så bra koll jag kan på allt, så därför jag frågar så mycket. Jag var rädd för att de skulle se allt, då jag sökte krediter bara dagar innan jag skickade in till skuldsanering. Även om jag kommer få avslag ser det ju bättre ut att inte tagit något nytt sen april ( höjning) än att ha sökt flera nya krediter i augusti men fått avslag, sökt har jag ju gjort och fått många UC mm. Men då är jag glad att de inte ser det. Tack
Men du har fyllt i alla lån du hade när du sökte skuldsaneringen?
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
243
Mottagna reaktioner
199
Poäng
356
Men du har fyllt i alla lån du hade när du sökte skuldsaneringen?
Det är en kredit på 2000 som inte är med där på ansökan då jag visste att jag har råd att betala den vid nästa lön. Är det något du tänker på som är bra/ dåligt med det? Jag ska sälja bilen om en vecka ( får bara 10 000 för den), men det är för dem jag löser krediterna jag har på 8 000, samt att vid lön betala den enda skulden jag har till en privatperson ( kompis) på 5000. Därefter släpper jag allt utom typ hyra el telefon och det där viktigaste, och försöker skaffa mig en liten budget fram till löneutmätning. Tänker jag rätt eller fel här? Tips och råd är välkommet
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp